3 regels voor de beste stem voor uw commercial

De beste voice-over vinden voor uw spot is net zo belangrijk voor het succes ervan als de eigenlijke inhoud van de advertentie. Het is gemakkelijk om je een slechte voice-over voor te stellen, denk maar eens aan de vreselijke infomercials die overdag op televisie worden afgespeeld. Maar wat onderscheidt een goede voice-over voor een commercial van een slechte en hoe vindt u de beste voor uw merk? Er zijn drie regels die u kunt volgen bij het kiezen van een stem voor uw reclame campagne.

1. Houdt uw publiek vast

Een commercial heeft maar één doel: om de consument te overtuigen om uw product of dienst te kopen. Om dit te bereiken is de eerste stap u te verzekeren dat mensen de commercial bekijken. Een boeiende voice-over kan hierbij een sleutelfunctie spelen, terwijl een stem die de luisteraar irriteert een reden is om van kanaal te veranderen.
Daarom kan een goede reclame stem van groot belang zijn voor het succesvol vasthouden van de aandacht van het publiek. Een professionele voice-over zal zelfverzekerd spreken op een innemende toon die de kijker door het verhaal meeneemt.

2. Brengt de boodschap over op een overtuigende manier

Een ander belangrijk aspect voor het vasthouden van het publiek is het gebruiken van een gezaghebbende toon in de stem van de voice-over. De toon moet informatief zijn en de stemacteur of stemactrice moet klinken alsof hij weet waar hij het over heeft, maar hij of zij mag niet neerbuigend of betuttelend overkomen.

Daarom klinkt een goede voice-over in een commercial altijd vriendelijk en toegankelijk. De voice-over wordt verondersteld om informatie over te brengen aan uw publiek als aanvulling op wat zij zien op het scherm. Met behulp van een voice-over met een beminnelijke toon zal kijkers niet alleen aantrekken, maar hen ook een gevoel van vertrouwen inboezemen.

3. Een gevoel van opwinding

Om te kunnen verkopen wilt u uw potentiële koper enthousiast krijgen over uw product. En dat is alleen mogelijk wanneer de reclame zelf interessant en overtuigend klinkt.

Het kan moeilijk zijn om dit gevoel van opwinding door te geven via een stem, dit vereist dan ook een professionele voice-over met wat vaardigheid in acteren. Het is ook belangrijk om niet overboord te gaan met dit enthousiasme, er is immers geen grote afknapper dan over-the-top cheesy commercials.

In het kort, de kenmerken van de beste voice-over voor uw reclame zijn simpel: een stem die duidelijk en levendig spreekt, vriendelijk maar gezaghebbend overkomt en (redelijk) opgewonden het product aanprijst. Het kan moeilijk zijn om de beste stem voor uw reclame te vinden die al deze kenmerken behelst, maar uiteindelijk is het zeker de moeite waard. Want wanneer het professionele voice-over talent uw merk het best neer kan zetten bereikt u een divers publiek.